thumbnail image
DEN GODHJÄRTADE KONSTNÄREN

Alla borde få träffa konstnären Peter Jeppson. En positiv och ambitiös optimist som återger barndomens lekfullhet i allt han skapar. Med många spännande projekt igång växer vår nyfikenhet och vi kikar in i Peters ateljé i Stockholm.

7 min read

Peter Jeppson inledde sitt konstnärskap inom graffitikonsten som sedan ledde in honom på grafisk design och tog även vägen förbi illustration. Idag ägnar han sig mestadels åt måleri, och broderi. Peter har ställt ut i solo- och grupputställningar i Sverige, USA, Slovenien och Storbritannien. 

Hans verk är fyllda av välkända seriekaraktärer men istället för att försöka göra en så verklighetstrogen avbildning av dessa skapar han snarare “dåliga kopior” men som adderar nya drag och andra ansiktsuttryck eller sinnesstämningar än vad man är van vid att se hos karaktärerna.   

Vad jobbar du på just nu?

Det är lyckligtvis ganska mycket faktiskt! Jag har precis fått bekräftat att två av tre skickade konstverk som tidigare varit borta äntligen nått Amsterdam där de ska ställas ut. Det är väldigt skönt att de lokaliserats så nu ska jag försöka vara lite delaktig i den processen inför öppning.

Samtidigt jobbar jag på en tryckserie, och parallellt med det en grupputställning i San Diego, samt några andra projekt längre fram. Och så har jag ju min kommande utställning med er, Artworks!

Jag hoppar mycket mellan olika projekt, det är så jag nästan alltid jobbar. Eller om jag har möjligheten att jobba mellan olika projekt så gör jag gärna det. Jag tycker det är skönt att ha en deadline och tidsramar att förhålla sig till. 

Vad är det bästa med att vara konstnär?

Dels är det en ynnest att ha ett alternativt språk till skriv - och talspråket, och för mig personligen är det att jag får vara kvar i barndomen. 

Konstverket "Sticky Shoe" från 2018

Var var du för två år sedan? 

Jag var i en annan ateljé där jag målade, ritade och kladdade ungefär som idag. 

Var är du om två år?

Jag önskar att jag är på ungefär samma plats. Jag mår så himla bra just nu och har en bra balans i livet. Det är viktigt att jag känner att jag utvecklas men jag ser inte med nödvändighet att jag måste vara på någon annan plats om två år för det.

Vilken är din favoritfärg just nu?

Ljus pastellrosa har jag länge varit väldigt förtjust i. Pastellfärger överlag gillar jag mycket. 

Din främsta inspiration som konstnär - en sak, en plats, och en person? 

En sak: En bild av en målning av Philip Guston
Plats: Kolhamnen i Norrköping
Person: Musse Pigg 

Konstverket "The tuffest year so far" från 2019

Hur ser konsten ut om 100 år? 

Jag hoppas att den är mer tillgänglig för fler, att den släpper in mer humor, och att den kanske inte tar sig själv på lika stort allvar som idag.

Jag tänker att det finns en anledning till att de flesta gillar att rita när de är små, men sen när en växer upp så har nästan alla de som brukade rita slutat och vågar knappt lyfta upp en penna för de tänker att de inte förstår konst.

Konst som begrepp, som skapande form, som plattform för uttryck har misslyckats ganska fundamentalt med att inte inviga unga potentiella konstskapare. Förhoppningsvis ser det annorlunda ut om 100 år. 

Om du får spendera ett år var du vill i hela världen, vart skulle det vara och varför?

USA. Jag gillar USA; det är ytligt på ett härligt sätt, och det är så himla färgglatt med massa fin merch och fina skyltar. 

Om du kunde åka tillbaka i tiden, vilken era skulle du besöka och varför?

Jag är inte så jätte nostalgisk av mig sådär vilket kanske delvis är ett medvetet val för att inte fastna i att vara för bakåtsträvande… Men jag skulle inte välja att åka till någon specifik era utan istället åka tillbaka 25 år till ett sommarlov och åka skateboard med mina kompisar.

Konstverket "Wolfpack" från 2019/2020

Om du fick lägga till en person till Mount Rushmore, vem skulle det vara och varför?

En stor kvinnlig gestalt som skulle kunna fälla lite skugga över de andra fyra. En kraftfull kvinna med vettiga åsikter. 

Vad lär du dig just nu?

Broderi!

När det kommer till skapelseprocessen har jag märkt att jag efter två eller tre år börjar förstå hur ett uttryck fungerar. Det betyder inte att jag är bra på det, men jag har då börjat förstå hur jag hanterar det och jag kan föreställa mig tydligare hur resultatet kommer att se ut, och då blir jag mer benägen att testa nya material och nya sätt. Jag gillar lärande processen; det är så mycket spänning och glädje i utforskandet. Och nu har jag alltså börjat utforska textil!

Konstnärens senaste talang - broderi!

Vilken är din favoritlåt just nu?  

Vakna nu Anneli med Magnus Johansson.

Om en film gjordes om dig, vilken genre skulle det vara och vem skulle spela dig? 

Det skulle väl vara en animerad komedi med en tecknad figur, ingen verklig gestalt. En smurf!

Vart går du för att tänka och reflektera?

Jag tar mig ut och cyklar. 

Vilka är de tre bästa egenskaperna man kan ha? 

Snäll, barnslig, och snäll igen. Det är bra att vara snäll. Eller modig också!

Skulpturen "Smokey" målad med några av konstnärens favoritfärger

När skrattade du senast? 

Nu, nyss! Skratta ska man göra mycket - det är det allt handlar om ju. Är det inte kul har det ingen mening. 

Har du något verk du gillar extra mycket och inte kan sälja? 

Ja det har jag verkligen. Verk-ligen... vilken pun. Så är det med alla mina verk, det är svårt att hitta balansen för en rimlig prisklass för vad ens konst är värd och samtidigt bestämma om man ens ska sälja den. Det är svårt att lämna det man skapat, men samtidigt kan jag inte bara låta de stå heller utan de ska ju ut bland folk och upplevas. Men nästan alla konstverk jag visar upp är speciella för mig.

Det är en generell hållning jag har som jag tror att jag delar med många. Man lägger ner så mycket tid och kärlek. Varje konstverk är laddat med mina tankar… inte nödvändigtvis något jag försöker kommunicera, utan bara tankar jag tänker när jag skapar dem som jag aldrig delar med någon. Nästa gång jag ser det konstverket för det mig tillbaka till det sinnestillståndet jag var i... Det kan vara vad som helst; vad jag ville ha till middag t.ex. Alla verk blir som en dagbok.

Nämn en sak som du skulle ha på din “bucket list” som konstnär?

Drömuppdrag finns det ju absolut! Jag har gjort en utsmyckning som var ett stort träd, det var tolv meter högt och fyra, fem meter brett. Jag fick såga ut, måla och greja och det tyckte jag var jättekul! Jag stod på en ställning och grejer när vi montera upp det och där kändes det himla kul att få va högt upp och göra stora grejer. Det hade varit kul att göra en stor mural typ på en stor vägg där man behöver en skylift för att jobba. 

Konstnären i sin ateljé, foto av Dennis Olson

Vad för råd har du fått som du bär med dig idag? 

Jag har haft många samtal med min vän Christoffer (som jag delar studio med) där jag brukar undra om det verkligen går att göra något på ett visst sätt, och då säger han alltid typ: “Skit i det, gört’ ba!”

Vad trodde du inte var möjligt för två år sedan, men har uppnått idag? 

För två år sedan så trodde jag inte att jag skulle bygga en offentlig installation, som det träd jag beskrev tidigare. Det var otroligt lärorikt att få arbeta lite tredimensionellt. Det är ett uppdrag jag är djupt tacksam över att få ha utfört, så tack Summit Stockholm!

Se mer av Peters konst och klicka hem något av hans verk här.