DEMONtör
– med rätt att raljera
År 2000 ställde Elisabeth Ohlson (f.d. Wallin) ut Ecce Homo på Arvika konsthall. Nu, 22 år senare, är det dags för Ohlson att återvända till Arvika! Denna gång med utställningen ”DEMONtör – med rätt att raljera” som kommer att visa både nya och gamla verk av fotografen, men där fokus ligger på satirens väsentliga roll i ett demokratiskt samhälle, och behovet av politikens fortsatt armslånga avstånd till konsten.
– Satir är för mig det starkaste uttrycket att belysa absurditeter. Som lesbisk, och därigenom stått utanför normen större delen av mitt liv, ges ofta perspektiv för just det absurda i det allmänt accepterade. Att kunna plocka ned det jag vill belysa i smådelar och bygga upp det igen med en satirisk spets, säger Ohlson.
Kommentar Marcus Modh, ansvarig för Arvika konsthall:
- Elisabeth Ohlson är en viktig röst i den debatt som pågått sedan Ecce Homo såg dagens ljus, och är en konstnär som flyttat fram positionerna för vad satir inom konst tillåts vara. Men hon är också en av de individer som tydligast påpekat vikten av att vi inte får ge vika på detta område, särskilt i de tider vi upplever nu där röster höjs om att inskränka fundamentala mänskliga rättigheter. Det är en tung roll att ha för en enda person, därför är det väsentligt att vi som konsthall hjälper till att bära den bördan.
Hennes engagemang och förmåga att med sitt fotografi demontera och belysa viktiga frågor, brukar helt enkelt skapa debatt. Ofta kopplad till ställningstaganden kring sexualitet. Vilket fått vissa krafter att demonisera henne till den grad att hon blivit mordhotad.
Det faktum att de konservativa inom Uppsala Domkyrka ville tillkalla Anticimex för att ”rena kyrkan”, direkt efter Ohlsons utställning Ecce Homo visats som bildspel, säger det mesta om vilken motstånd hon mött under en lång karriär av berörande fotografi. Ett fotografi som ofta lyfter upp och belyser ämnen kring vilken det rått en exkluderande konsensus, som till exempel inom kristenheten det olämpliga i att porträttera Jesus som gay. Men i och med Ohlsons projekt Ecce Homo, där Jesus just porträtteras i olika HBTQ-sammanhang, startades en debatt vilken öppnade en del dörrar till en mer inkluderande syn på att olika sexuell läggning ska kunna ta plats även inom kristenheten.
– Jag har valt bilder som bär en viss käftsmäll-kvalitet. Bilder som delar en uppkäftighet och ett ifrågasättande av rådande ordning som kommer sig av den blick mitt utanförskap ger. Det blir som en gåva, detta att på grund av sin sexuella läggning alltid stå lite vid sidan om normen, och därigenom få syn på det absurda där det råder konsensus. En av bilderna som nu ställs ut för första gången är den på Mona Sahlin bärandes en gigantisk Toblerone, den chokladsort vars inköp startade Sahlins Golgatavandring i media. Än en gång hämtas bildspråket från den kristna traditionen. Och än en gång kommer denna bild etsa sig in det allmännas medvetande. Precis som Ecco Homos erotiske Jesus eller av kungahusets sista måltid i form av en pizza vilken äts på Camilla Henemark kropp. Det upproriska når ut än starkare då den lyckas kommunicera även genom raljerande humor.
- Det är ju ofta från den kristna världen jag får inspiration och det faktum att jag av vissa anses skapa plakat-konst, det bryr jag mig inte om. Snarare tvärtom. Jag vill att mitt fotografi ska arbeta politiskt, gärna genom satir, att det ska ta strid mot orättvisor och förtryck. För mig är det viktigt att skapa de bilder jag själv saknar i debatten.