Galleri CC presentera tre intressanta Malmöbaserade målare med tre olika förhållningssätt till måleriet. Här möts Daniel Fleur, Ida Persson och Jennifer Myerscoughs målningar i ett nära samtal mellan varandra.
Persson konstruerar stora målningar vars måleri berör ambivalensen till maktstrukturer. Hennes verk balanserar mellan maskinell hårdhet och mänsklig sprödhet. I målningarnas påtagliga närvaro i rummet finns en kluvenheten, de är inbjudande men också dominerande. Konstruktionerna i hennes målningar är både auktoritära och papperstunt sköra. Deras initiala tydlighet är skenbar. Tankarna förs lätt till maskiner som kontrollerar kroppen men gränsen mellan maskin och kropp är osäker.
Fleur arbetar med ett starkt materialbaserat måleri som tar sin utgångspunkt i hårt komprimerade digitala dokumentationsbilder. I Fleurs måleri så letar han sig tillbaka från upplösningen av det fysiska i fotografier av måleri till ett konstnärskap djupt förankrat i färgen och dukens materialitet. En ny taktil artikulering uppstår runt det digitalt upplösta. Här vandrar tankarna till maskinen som kontrollerar och förändrar vårt seende. Kameran som inte bara vidgar våra vyer utan också reducerar vår blick och avmaterialiserar världen runt om oss. Någonting de digitalt upplösta bilder lätt för tankarna till är en tid som är försvunnen och otillgänglig.
Myerscoughs rikt måleriska arbeten rör sig runt ambivalenser av rumsligheter inom måleriet med utgångspunkt i idéen om naturen. I hennes målningar är både skapelsetiden och arbetsprocessen närvarande. I, de vid första anblicken yviga, målningarna finns en långsamhet som bjuder in till ett lika långsamt betraktande. Målningarna undflyr en fast läsning med sina mångtydiga rumsligheter och dess rikedom på ingångspunkter gör dem föränderliga över tid. Bildrummet expanderar innanför målningarnas ramar och platthet. Här i hennes verk samlever betraktarens blick med konstnärens.