Domeij Gallery presenterar med glädje Alexander Hult och hans första separatutställning på galleriet.
Den visuella monotonin i Alexanders målningarna gör att subtila skillnader blir väldigt viktiga. De små misstag som han kan göra, hur mycket han ska styra processen och när han ska släppa lite på styrningen.
Det är genom hela processen massor av beslut som måste tas. Tidigare har Alexander målat mest på linneduk eftersom grängen hjälpte honom, men nu vill han ha en så jämn yta som möjligt och jobbar med ogrunderad bomullsduk med jämn gräng som han sedan limmar och grunderar själv för att kunna bestämma hur mycket den ska suga åt sig färgen. Alexander vill då att färgen ska kännas matt och då är det bra att duken suger på ett visst sätt.
Det är viktiga för Alexander är att göra allt för hand, att han mäter upp själv utan projektion och inte använder tejp för linjerna. Det är av stor betydelse för Alexander att det känns som att en människa har gjort det och inte en maskin. Det är hans hand och handstil som syns. Tejp lämnar också spår efter sig i färgen, det blir liksom en kant där färgen slutar som han inte vill ska vara med.
Alexander ser målningarna som minnesfragment som han associerar med en plats, en situation, en person eller en känsla. Titlarna spelar större roll i dessa verk än i det landskapsmåleri han tidigare arbetat med, han vill inte ge bort varifrån motivet är hämtat på en gång. Meningen är att behålla betraktaren framför målningen, att hen får ta del av måleriprocessen och hittar spår av den.
Kanske hittar då betraktaren egna associationer och igenkänningsfaktorer.
Alexander Hult, nyutexaminerad 2018 från kungliga konsthögskolan i Stockholm.