William Kentridges installation The Refusal of Time visas på Kummelholmen. Utställningen pågår 9 november– 22 december 2019.
Kummelholmen, Vårholmsbackarna 120, T-bana: Vårberg.
Kummelholmen, den gråa betonglådan på Vårholmsbackarna, har under de senaste åren blivit en viktig mötesplats och ett rum för konst. Stockholm konst har bidragit till att installationen The Refusal of Time av den sydafrikanske konstnären William Kentridge visas här.
Det sammansatta verket består av fem projektioner samt en rörlig skulptur och fyra megafoner. Komplexa ljudspår är här lika viktiga för helhetsupplevelsen som visuella effekter.
Som titeln antyder handlar det om en suggestiv betraktelse över tidens natur. Kentridge hänvisar till Platons grotta, Galileos tankar, Einsteins relativitetsteori, rymdfärder etc. En av de mest fascinerande idéerna handlar om människokroppen som en uppdragen klocka som inte kan vridas tillbaka och om en metronom som ett mellanting mellan en klocka och ett musikinstrument. Det handlar om tid som ett vetenskapligt fenomen och som en innerlig upplevelse, som något kollektivt och individuellt, politiskt och poetiskt. Installationen är ett ypperligt exempel på William Kentridges fascinerande skapande, där intellekt och känsla samverkar.
Kentridge, född 1955 i Johannesburg, är son till två jurister och först utbildad till statsvetare. Det var dock konsten som blev hans kall och uttrycksmedel för att skildra och påverka världen. Han har blivit känd för sina sotiga kolteckningar och nyckfulla installationer med animerade bildsekvenser. Den tematiska utgångspunkten är oftast Sydafrika och samhällsproblemen i Johannesburg under apartheidtiden. Verken lämnar dock vanligtvis sitt konkreta historiska och politiska ramverk för att öppna sig mot universella frågor och skildra allmänna tillstånd som sorg, smärta, hat, rädsla, passion och kärlek. Med sin berättarkraft och visuella säkerhet berör de både hjärna och hjärta på djupet.
Curators för presentationen är Jan Watteus och Torbjörn Johansson. Stockholm konst bidrar till finansieringen av utställningen för att medverka i det viktiga arbetet med kulturell aktivering av ytterstaden.
Credits
Creative / Technical
Music and soundscape Philip Miller
Video William Kentridge, Catherine Meyburgh
Choreography Dada Masilo
Dramaturg Peter Galison
Design William Kentridge, Sabine Theunissen
Movement direction Luc de Wit
Costume design Greta Goiris
Machine design Jonas Lundquist, Sabine Theunissen,
Megaphones Christoff Wolmarans, Louis Olivier
Lighting design Urs Schoenebaum
Sound design and mix Gavan Eckhart
Video installation Yoav Dagan
Video assistant Snezana Marovic
Costume assistants Naomi van Niekerk, Zahira Meyburgh-Majiet
Set assistantsLisa Cloete, Stella Olivier, Jake Singer, Abdul Razaq Awofeso, Natan De Coster, Rosa De Coster
Studio support Anne McIlleron, Linda Leibowitz, Natalie Dembo, Lisa Cloete, Nomsa Mfene
Performers
Dancer Dada Masilo
Actors William Kentridge, Thato Motlhaolwa, Abdul Razaq Awofeso, Luc de Wit, Louis Olivier, Shareen Mathebula
Singing and vocals Ann Masina, Bham Ntabeni, Joanna Dudley, Thato Motlhaolwa, Mandie de Villiers-Schutte, Siyavuya Makuzeni
Flugel horn and trumpet Adam Howard
Trombone and euphonium Dan Selsick
Tuba Thobeka Thukane
Violin Waldo Alexander
Percussion Tlale Makhene, Robert Ndima and the Ntuba Brothers Choir
Others Pippa Dyer, Boitumelo Shai, Shareen Mathebula, Sibusiso Ngcobo