2003 gick Henrik och Björn ut sina utbildningar. Henrik på Mejan och Björn på Konstfack. Sedan dess har deras respektive konstnärsskap fortsatt utvecklas individuellt. De har samtidigt följts åt och för tre år sedan började de dela ateljé på Skeppargatan 98. Där får Henriks måleri numera samexistera med Björns textilier. Två så särskilda konstnärsskap som kanske ändå kan spegla erfarenheter ur vår gemensamma samtid.
Henrik Eriksson har senaste decenniet i huvudsak ägnat sig åt måleri, förra året uppmärksammat på Bonniers Konsthalls utställning "Träden Står Ljust Gröna - Landskapsmåleri Nu och Då", separatutställningen "Realiteter" på Galleri Flach och Konstnärshusets stipendiatutställning.
"I samtal har betraktare blivit oeniga om mina målningar är figurativa eller nonfigurativa. Jag trivs med det" säger Eriksson som i utställningen visar en sammanställning av målningar med stark materiell närvaro som möjligen men inte nödvändigtvis kan ses som några landskap och en Ikaros-figur. Målningarna kan efter överenskommelse ses tillsammans på plats på Skeppargatan 98.
Björn uppmärksammades som förstaårs-elev på Konstfack genom att urinera i Duchamps pissoar tillika readymade ”Fountain” på Moderna Museet. Som examensarbete målade han mönster hämtade från glaskonstnären Ulrica Hydman-Vallien på petflaskor. Ulrica replikerade genom att gjuta petflaskor i glas och måla med inspiration utifrån Björns tolkning.
I utställningen ”Acne Studios - Vit Konst” förra året refererade Kjelltoft på ett humoristiskt vis till begreppet ”vit manlig konstnär” och kopplade det samman med Acnes denimlinje ”Blå Konst”. Acne blev inte förtjusta och ville först stänga ner utställningen. Det blev dock inga rättsliga efterdyningar och det kanske var bäst för alla. Kjelltofts verk anammar ofta uttryck som ligger utanför det som konventionellt placeras inom konstinstitutionen. Arbetet är en pågående dialog med designhistoria, det handgjorda, barnteckningar och pyssel.
Kjelltoft var Iaspis representant för Konstnärsnämndens ettåriga ateljéstipendium på ISCP i New York 2006-2007. Han var även ateljéstipendiat i Bejing 2013. 2021 erhöll han Konstnärsnämndens 2-åriga arbetsstipendium.