I år välkomnar Carl Eldhs Ateljémuseum Klara Kristalova som sommarens utställare, den nionde i ordningen sedan museets återinvigning 2013. Fortfarande är pandemin en stor del av allas liv, förändringar och anpassningar har blivit vår vardag. Förändring är dessutom något som ligger nära Kristalovas bildvärld som ofta befolkas av hybrider av människor och annat slags liv; djur, träd – eller ibland stenar. Detta fokus på liv och människan finns också i Carl Eldhs konstnärskap, även om människan i Kristalovas värld nästan alltid representeras av flickor eller kvinnor.
Gränsen mellan människa och annan levande materia är i hennes konst medvetet flytande. Också i Eldhs konstnärskap kan denna skiljelinje vara svävande, men medan hans skulptur av en kvinna kan heta Daggkåpa, är Kristalovas Björken både kvinna och björk. Även djur och djurlika varelser har den här säsongen tagit plats i museet. En del smälter in i miljön och ger sig inte så snabbt tillkänna, medan andra på ett påtagligt sätt har intagit ateljérummen. Alla dessa gestalter tycks ha funnit sig till rätta i den över 100 år gamla ateljémiljön, och det sker ett möte som väcker ateljén till liv som en plats där allt blir möjligt. En ny värld öppnar sig, och de djurlika varelserna tar plats på ett självklart sätt, som om de alltid hört dit, flickgestalterna likaså. Kontraster blir till släktskap och ateljén laddas med energi full av humor och fantasi. Två konstnärskap möts och än en gång sätts Eldhs skulpturer i ett nytt ljus.
Bland alla flickgestalter, djurlika varelser och korsningar av natur och människa har också en stor mun i glaserat stengods med röda läppar smugit sig in i museet, liksom ett nytt textilt verk där den halvöppna munnen återkommer, som om den sjöng. Denna del av det mänskliga ansiktet som rödmålad associeras med just kvinna kan också tolkas som källan till liv och platsen för smaksinnet. Idag är den en gång livgivande andedräkten potentiellt livsfarlig då virus sprids med varje utandning, och smaksinnet är hotat. Men munnen kan inte bara smaka och in-spirera, utan också tala och sjunga. I en tid då fysiska möten begränsas och livet går på sparlåga är det särskilt roligt att välkomna besökare till en utställning som bejakar, bekräftar och fokuserar på det levande – Sången om allt.
Utställningen visar både nya och gamla verk av Kristalova i olika material, bl.a. glaserat stengods och porslin, akvarell samt textil.