Artworks har alltid strävat efter att skapa en inkluderade konstscen i en modern och digital tid. Det känns därför extra kul att det är konstnären Per Fhager som under sommaren och hösten ställer ut sex av sina nya konstverk i företagets lokaler på Grev Turegatan i Stockholm.
Konstnären Per Fhager inspireras både av broderiets obegränsade möjligheter och av TV-spels magiska förmåga att förflytta oss till en annan värld. Genom att kombinera dessa två intressen har han hittat ett unikt konstnärligt uttryck som speglar vår samtid.
Pers ofta färgstarka broderier hämtar motiv från retrospel som Megaman, Super Mario, Ice Climber och Zelda. Bildernas motiv väljer han utifrån personliga minnen av sina bästa spelupplevelser. Genom Pers broderade fantasilandskap och spelhjältar förflyttas ett traditionellt hantverk in i samtidskonstens finrum.
Välkommen förbi!
Pers egna ord om konstverken:
Mina referenser till den här bildserien kommer från TV-spel ur den tidiga 8-bitarsgenerationen. Välkända spel nästan lika gamla som jag själv. Tidens hårdvarubegränsningar skapade ett oavsiktligt minimalistiskt visuellt uttryck med intensivt färgsprakande objekt till synes kringflytande i ett intensivt svart tomrum.
I flera år har mina val av motiv återskapat spel med mer komplex grafik, för mig var de tidiga 8-bitarsspelen inte särskilt intressanta. Med tiden har jag ändrat uppfattning till den grad att jag fann mig själv barnsligt exalterad med arbetet till den här unika serien broderier.
De specifika titlarna var bland de första TV-spelen jag kom i kontakt med, och jag förbluffades över hur starka minnen och känslor som svallade upp när jag stygn för stygn broderade stillbilderna. Broderitekniken som används här kallas gobelängsöm. Garnlängderna, eller flotteringarna, alternerar, vilket skapar en tegelliknande yta. Jag ville avsiktligen förstärka de mörka bakgrunderna i scenerna, och färgade bakgrundsmaterialet, stramaljen, svart. Den svarta ytan kikar fram mellan stygnen och får de horisontella garntrådarna att påminna om de flimrande linjerna på en gammal, tjock, CRT-TV.
My references in this series of work originate from the 8-bit generation of video games. Popular video games almost as old as myself. Hardware limitations of the time created an unintentional, minimalistic visual design. Vividly colourful objects floating in a dense, black void.
For many years, the choice of motifs in my work gravitated were more complex graphics. To be honest, I did not find these early 8-bit games interesting at all.
With time, my perception changed. Nowadays, I now find myself excited exploring these video games for their unique and minimalistic design. These particular titles are in fact among the first video games that I first came in contact with and I was surprised how strong memories and feelings I experienced creating this series.
The needlepoint technique used is known as gobelin stitch. The lengths, or floats, of yarn alternate, creating a brickwork-like structure. I wanted to further emphasise the dark background of these scenes by tinting the background fabric, "the canvas", black. This black canvas peeks out between the stitches, making the horizontal strands of yarn evoke the flickering scanlines of an old, fat, CRT-TV.