S.P.G har nu glädjen att för tredje gången presentera Susanne Larssons skulpturer i glaserad keramik. Hon arbetar med parafraser efter kända verk ur konsthistorien. Upprinnelsen till detta arbetssätt var en stark konstupplevelse.
Susanne Larsson greps av ett nästan plågsamt begär efter att förstå magin i Giorgiones målning
La Tempesta (Stormen, från 1500-talets början)
som hon såg i Venedig. Väl hemma fick hon impulsen att göra en skulptur av målningen. Därmed föddes idén till att omvandla äldre tiders bilder till skulptur och relief.
I hennes val av motiv blir vi väl medvetna om att bildernas tema än idag äger sin giltighet. Susanne Larssons relief Dödens triumf, (efter Pieter Bruegels apokalyps från 1562) leder tankarna till flera grymma händelser i vår omvärld och till de undergångs- stämningar som tycks vara så karakteristiska för vår egen tid, inte minst genom TV-serier och filmer.
Temat Madonna och barnet visar oss det sköra livet; det som fordrar omsorg och skydd för vårt välbefinnande. Det kärleksfulla mötet mellan barn och modern inger hopp. Samtidigt ligger något bittert i denna berättelse,eftersom vi alla vet hur det en gång skall komma att sluta.
I Wattteaus skenbart idylliska måleri befinner vi oss i en svårfångad dröm. Watteaus gycklare förväntas glädja och roa oss, men vi upplever samtidigt deras utsatthet. Susanne Larsson tycks identifiera sig med denna ambivalenta konstnärsroll.
Skulpturerna presenteras tillsammans med Joakim Norrmans stämningsfulla måleri som tillför en ytterligare dimension i rummen.