Monumentala och traditionellt manligt betingade material som marmor och stål har inom skulpturkonsten fått stå tillbaka till förmån för nya material som bättre tyckts ge uttryck för samtida strömningar och tillstånd. Åsa Jungnelius, konstnär och lektor på Konstfack baserad i Stockholm och småländska Månsmåla, tog tidigt med sig glaset från funktionens och dekorationens område till den konstnärliga sfären, in i de meningsmättade avskalade gallerirummen och utställningssalarna. I sviter som I Like Your Hairstyle lät hon glaset anta begärliga former, bli till glatta och glansiga oidipala objekt med en tydlig blinkning till tidig svensk arbetarkonst och de lekfulla sölningsarbeten småländska glasblåsare under förra seklet tagit fram på sina raster.
Särskilt värt att notera är hur Jungnelius vid sidan av glas, textil och plast arbetar med tunga, kraftfulla och historiskt laddade material: Carrara-, Ekebergs- och annan Örebromarmor, mässing, brons och stål. Med säker hand blåser hon nytt liv i den stela och oformliga traditionstyngda materien. I objektsorienterade verk som ”Venus” och ”Open” gestaltas potenta, köttsliga motiv i omväxlande hårda och mjuka, klassiska och moderna material. Här samsar referenser till alltifrån den antika skulpturens draperade kroppar till Eva Hesses postminimalism.
Att Jungnelius verk i högsta grad är att betrakta som materialorienterade innebär dock inte att de är materialstyrda; formen är underordnad idén. Med ett tydligt och mångbottnat bildspråk bryter hon igenom bruset av referenser och ger åt produktionen ett sammansatt snarare än eklektiskt uttryck där begäret kan betraktas som ett ledord.
"Likt ett kammarspel som förenar element från olika genrer för Jungnelius samman material av skiftande värde- och betydelsebärande karaktär. De nya skulpturerna i marmor, brons, mässing, plast, nylon, neon, gamla trädelar och glas skapar en förtätad berättelse där stenens evighet möter senkapitalismens flyktighet. Antika spår möter materiell expressionism i detta drama med oviss utgång.”