Cornelia Sojdelius Gallery är stolta att presentera Tova Berglunds andra separatutställning på galleriet.
I sin andra utställning på galleriet fortsätter Tova Berglund att i skulptur och teckning utforska individskapandet. Skulpturerna består av många olika material, som gipsfyllda höljen av allehanda sammanfogade tyger i olika mönster och kvalitet. Liksom tidigare är det viktigt att tygerna har en historia, att tygerna berättar något om ett tidigare liv.
I denna utställning har skulpturerna rent uttrycksmässigt närmat sig Berglunds tvådimensionella collages och teckningar. Gosedjurens och de fluffiga, mysiga tygernas berättelse kontrasteras mot ett tydligt sexualiserat uttryck, där de olika figurerna poserar och exponeras på ett vis som vi inte känner från den barndomsvärld som annars antyds.
Tova Berglund arbetar med starka kontraster och i de visuella krockarna uppstår både komiska och obehagliga uttryck. Nallebjörnens eviga leende förblir som det är oavsett vad den går igenom. Barnkammarens attiraljer förblir leksaker även när det förvrids till något annat och de glatt mönstrade tröjorna bärs av väsen som är till hälften gosedjur, hälften flickor med rumpan naken och brösten blottade.
Vid sidan av teckning och skulptur är text en viktig del i Tova Berglunds konstnärskap. Hon blandar svenska och engelska uttryck på samma vis som hon hanterar bilderna. Återkommande ord som ”cute” och ”nice” ställs sida vid sida med existentiella påståenden om rädslan för att vara ensam eller att vara ställd under någon annans begär. Ibland skymtar tragedier av mått vi endast kan ana. ”Love me” säger tröjan på en nalle, ”Come home” säger en annan, men runt en tredje uttrycks en vilja till att bli ”lämnad ifred” och att ”du är inte välkommen”.
Kombinationen av det gulliga, det sexuella och det undertryckta våldet är ett av Tova Berglunds signum.
Ingenting lämnas helt oberört, till och med pepparkakorna bär på kombinationen av gulliga uttryck och naken sexualitet. Det är ett berättande med många dimensioner. Det är bilder som berör.