En tröja av asfalt påminner både om en paljettbeströdd festblåsa och en tagelskjorta. Ytan ger ifrån sig en doft av något sönderbränt men är samtidigt ointaglig. Ett urtidsdjur av bröd och porslin har ännu inte utvecklats till något igenkännligt, och en rödbränd man i cowboyhatt och flätstickad angorajumper verkar obrydd över en tredje hands lätta strypgrepp om halsen. En yngling, kanske en prins, har låtit sig krönas av en hamburgerkedja.
Under rubriken Memberment låter Cecilia Jansson och Geoffrey Chadsey människan träda fram som bärare av motstridiga biologiska och kulturella processer. Jansson visar skulpturala verk och Chadsey teckningar. Hos bägge konstnärerna gestaltas människan och hennes erfarenheter som någonting i ständig omvandling. Kroppen är – liksom de föremål vi omger oss med – en politiskt och historiskt betingad konstruktion. Världen får sin betydelse utifrån de sätt på vilka vi vistas i den och förmår förhålla oss till vårt arv.
Cecilia Jansson är utbildad keramiker men arbetar numera i en rad andra tekniker beroende på uttryck. Hon valdes ut för att ställa ut på Swatch Faces vid Venedigbiennalen 2015. Hon belönades med Örebro kommuns kulturpris 2019.
Geoffrey Chadsey är konstnär från Brooklyn mest känd för sina bilder där han undersöker frågor om identitet och könsroller.