Ann Edholms kommande utställning på Galerie Nordenhake återupptar hon sitt utforskande av historiskt laddade marker. Sedan några år tillbaka har hon med olika metoder närmat sig Georges Didi-Hubermans bok Images malgré tout och de fyra fotografier som togs inifrån Auschwitz gaskammare från tröskeln ut mot de smala björkarna och himlen. Bilderna som lutar åt alla håll och kanter ser ut att vara tagna i all hast.
Edholms verk byggs upp av ikonografiska beståndsdelar hämtade ur hennes egna geometriska lexikon. Referenserna kommer främst från konsthistorien, exempelvis Picassos Guernica, Barnett Newmans ”zips” eller Matthias Grünewalds Isenheimaltare. I de nya verken märks dessutom en stark förbindelse till poesin, hur orden öppnar upp till bild och tvärtom, då hon i flera av de nya serierna har återvänt till författare såsom Tadeusz Borowski och Paul Celan.
Det fanns nätter består av en serie målningar där den häftiga övergången från natt till dag träder fram mellan smala, kamliknande springor. Det storskaliga formatet och de förtätade färgfälten som länge kännetecknat Edholms måleri byggs upp av övergångar i svart och rött eller vitt och svart. Titeln kommer från en passage i Rumänska dikter där Celan liknar skogen vid en armé i den nattliga utsikten från fönsterblecket. Likaså spelar kontrasterna mellan ljus och mörker i Edholms avskalade kompositioner med mörkerseendets skenande fantasifullhet.
I utställningen visas ett antal verk som tydligt pekar på en ny riktning i Edholms måleri. Ikonografin kvarstår men tekniken och ytorna har transformerats. Bland dessa finns de fyra verk som bär på den sammanhållande titeln Ängarnas avlägsna grönska, hämtad ur Borowskis dikt Auschwitz sol. De släta ytorna som tidigare kännetecknat Edholms verk har lösts upp och är istället genomlysta med livliga, helt synliga penseldrag. Målningarna upprepar samma rörelse, en ensam, svart kil som stiger högt ur en grå, rökig bakgrund.
Ängarnas avlägsna grönska är en fortsättning på det personliga undersökande som 2003 inleddes med målningen Mitt mörker.
Ann Edholm föddes i Stockholm 1953. Idag bor och arbetar hon i Nyköping. I november 2019 öppnar hennes soloutställning Tungan på ordet på Bildmuseet, Umeå. Förra året belönades hon med Bildkonstnärsfondens Stora stipendium. 2016 visade utställningen Ann Edholm möter Hilma af Klint målningar av båda konstnärer på Strandverket Konsthall, Landskrona. Edholms platsspecifika offentliga verk DIALOGOS i ECOSOC-salen på FN:s högkvarter i New York invigdes 2013. Solo- och grupputställningar inkluderar Morán Morán, Los Angeles, Borås konstmuseum, Borås (2018), Galerie Denise René, Paris (2014), Carnegie Art Award 2012, Konstakademien, Stockholm, Karlskrona konsthall (2012), Millesgården (with Håkan Rehnberg) i Stockholm (2007), Göteborgs konstmuseum (2003), Uppsala konstmuseum (2003), Rooseum i Malmö (1996 and 1992), Frankfurter Kunstverein i Frankfurt/Main (1995), Moderna Museet i Stockholm (2010, 1995 och 1991), och PS1 i New York (1988). 2009 deltog hon i Tiranabiennalen, Albanien. Ann Edholm har ställt ut hos Galerie Nordenhake sedan 1994.