'På bangården', ett konstverk av Tomas Lidén
På bangården

Storlek:

Edition:

Pris:

40 x 50 x 2 cm

Unikt

8 000 SEK

För en tid sedan upptäckte jag av en slump ett nytt sätt (åtminstone för mig) att göra bilder på ljuskänsligt fotopapper, ett sätt som varken kräver kamera, negativ eller mörkrum, bara normalt ljus, gammalt analogt fotopapper och fotokemikalier.
Genom att lägga på framkallningsvätska och fixeringsvätska (fotokemikalierna) direkt på papperet i vanligt ljus, ”framkallar” jag en bild. Gör man det med pensel som jag gör ser bilden målad ut och är målad, direkt in i papperet, eftersom den ljuskänsliga emulsionen finns inne i papperet. Penseldragen med framkallningsvätska mörknar av ljuset.I stark sol går det snabbast. Penseldragen med fixeringsvätska hejdar processen och bevarar ljusare partier, den kan till och med backa processen och göra mörka partier ljusare.
Att styra processen helt är mycket svårt. Variablerna är många, vätskorna är tunna och rinner, papperet blir blött och bucklar sig. Även papperets och vätskornas ålder spelar stor roll, genom att använda gamla delvis förbrukade vätskor sker oväntade reaktioner. Jag kallar tekniken fotokemiskt måleri.
För mig är den här processen en intressant kombination av kontroll och brist på sådan. Ofta får jag ändra min ursprungsidé under resans gång. Blir det helt fel, ja då får jag ta ett nytt papper. Det går aldrig att göra
exakt som jag vill.