thumbnail image
MANNEN, MYTEN OCH LEGENDEN

Konstnären William Reed är stjärnskottet från Lund som går sista året på kandidatprogrammet i fri konst på Konstfack. William är aktuell med utställningen Yellow, Blue, Purple här på Artworks och sin examensutställning från Konstfack. Med ambition om en internationell karriär vill vi inte missa chansen till en pratsund.

Vad jobbar du på just nu? 

Just nu så jobbar jag med några målningar inför vårutställningen i maj på Konstnärshuset, vilket alltså är min och klassens examensutställningen via Konstfack. Det är en serie målningar som är inspirerad av antiken, figurer och mytologi därifrån som jag sedan satt i samtida kontexter. Jag ser själv karaktärerna som odödliga krigare eller unapologetic actors som ska kräva åskådarens respekt, men sen är målningarna rätt kul, explosiva och färgglada också. Sen har jag även en kollaboration med Humana på gång!

Vad är din främsta inspiration som konstnär? En sak och en plats. 

En färgpalett och en blomsteräng eller öppet landskap.

Vad lär du dig just nu?

Jag försöker lära mig att måla mer realistiskt och arbeta i Blender som är ett 3D program så att man kan skapa mer levande miljöer och skulpturer, men det tycker jag är svårt. Sen försöker jag även lära mig att inte ta måleriet på så stort allvar vilket är ganska skönt att göra.

William Reed och antikens monster och mytologi

Favoritkonstnär igår, idag och imorgon? 

Igår: Henri Matisse 
Idag: Robert Nava 
Imorgon: Michael Georgetti

Vilken är din favoritlåt? 

Finally med CeCe Peniston

Vart går du för att tänka och reflektera?

Jag kan ändå tänka bäst här i målarstudion på skolan. Det är ganska stort och man kan rulla bort en bit och överblicka allting och tänka. Ateljén är just nu mest ett lagerutrymme med de andra som jag delar den med, så det är inte så inspirerande att sitta där. Annars går jag till någon park eller grönområde där det händer lite saker och blickar ut mot folk eller himlen och solnedgången. 

CHIMERA, 2020

Vilka är de tre coolaste egenskaperna man kan ha? 

Självförtroende, när någon känns genuin, och någon som ser lösningar och inte problem och tar tag i saker och ting. 

Var var du för två år sedan?  

Då var jag i full gång och byggde en utställning som min klass hade under den första årskursen. Den fick väldigt bra mottagande av lärare och studenter vilket var kul. Jag känner att jag kommit så långt sen dess! Jag började redan då experimentera lite med “painting in expanded field” vilket sedan har lett mig vidare till där jag är nu. 

Var är du om två år? 

Då tänker jag att jag kommer ha tagit min masterexamen och sen hoppas jag att jag påbörjat en internationell karriär. Jag har amerikanskt medborgarskap och skulle vilja testa att bo där efter utbildningen, gärna i L.A. Annars hade det varit kul att få göra en stor väggmålning eller en retrospektiv utställning i Malmö eller Lund där jag kommer ifrån. Hade varit kul att visa alla akademiker en annorlunda akademisk utbildning och bana som är minst lika värdefull. 

Three unwise men, 2020

Vilken är din favoritfärg just nu?

Just nu är det koboltblå. Egentligen typ alla nyanser av blå, eller de flesta i alla fall. Annars en riktigt stark turkos baby blue kanske. Förut brukade jag alltid klä mig i mörka färger men det passade inte min personlighet riktigt så då bestämde jag mig för att börja klä mig mer färgglatt men jag ville inte gå all in riktigt. Så jag började med blått och sen blev det till en grej där många nu förknippar mig med blåa kläder… det har blivit som en signatur. 

Vad får dig att le?

Vi hade taxar i familjen när jag växte upp så varje gång jag ser en tax ler jag. Annars ler jag när det går bra för folk man bryr sig om. Typ när man ser att det går bra för en kompis eller någon man ser upp till och följt länge. Typ som YoYo Nasty. 

Konstnären i målarstudion på Konstfack

Hur ser konsten ut om 100 år? 

Jag tror lätt att målerier fortfarande kommer finnas kvar. Det kommer säkert finnas nya former att uttrycka sig på, men målandet på duk kommer finnas kvar. Det har varit med så länge så why not stick around 100 years more. Sen kommer nog mycket vara digitalt och i 3D. Det kommer säkert komma ny maskiner som kan erbjuda ny teknik och nya uttrycksformer eller kunna materialisera ideer och saker liksom. Så jag tror lätt att teknik kommer vara en stor del om 100 år, men måleriet kommer finnas kvar där som en odödlig krigare. Förhoppningsvis har jag en egen Wikipedia sida då, det hade vart nice.

Om en film gjordes om dig, vilken genre skulle det vara och vem skulle spela dig?

Jag tänker mig någon indie skräck komedi men som hade varit bra och inte B. En bra skräck komedi med Stig Helmer från sällskapsresan. Han är lång, jag är lång. Förut hade jag alltid en liten tofs som stack upp och då var det folk som förknippade mig med Stig Helmer... men nu har jag klippt mig.

Du är 65 och pensionerad: var är du och vad gör du?

Hopefully I’m still alive! Men den är svår. Förhoppningsvis bor jag i Stockholm eller Köpenhamn och har en stor ljus lägenhet som jag även har som en atelje. En lägenhet med stora ljusa fönster. Sen kanske även en lägenhet eller villa i Italien någonstans… så kan man åka dit och ha ett sånt där open residency, det hade vart kul!

Untitled, 2020 hittar ni på konstnärens digitala utsätllning Yellow, Blue, Purple med Artworks

Vad är det bästa med att vara konstnär? 

Att man kan uttrycka sig i andra medier än tal och skrift. Och just att måleriet är ett visuellt språk som alla kan ta del av, det är inte exkluderande liksom. Färg och form, bildspråket, det har ju varit med så himla länge och det kan förmedlas bortom klass, bakgrund, etnicitet, allting! Jag tänker att det är ett universellt språk. Det är nog det bästa. Sen är det även fantastiskt att se utvecklingen i sitt eget formspråk.

Om du kunde åka tillbaka i tiden, vilken era skulle du besöka och varför?

Då skulle jag nog åka till Italien och Spanien på slutet av 1500-talet under Barocken för att lära mig hur man målar riktigt skickligt, Som Caravaggio och Velázquez. Att få lära sig det hantverket som de kunde och sen applicera det på det explosiva måleri som jag gör nu hade varit riktigt häftigt. 

Om du fick lägga till en person till Mount Rushmore, vem skulle det vara och varför?

På ett sätt hade det varit kul att lägga till RuPaul i sin drag persona. 

Konstverket A real boy, 2020

Nämn en sak som du skulle ha på din “bucket list” som konstnär?

Jag hade jättegärna velat göra en offentlig utsmyckning för att det blir lite av en legacy, något som lever kvar med ens prägel. Annars hade jag velat göra en stor utställning på Lunds Konsthall. 

Skulle du vilja åka till rymden? 

Jag är inte jätteintresserad av rymden men det hade varit häftigt att uppleva den känslan när man ser jorden utifrån, som en sfär. Det hade nog varit väldigt ögonöppnande och en existentiell upplevelse som hade varit väldigt coolt. Det enda jag skulle göra i så fall är att åka dit och sen tillbaka igen.

Vad för råd har du fått som du bär med dig idag? 

Att bara vara sig själv och inte bry sig om vad andra tycker, vilket är svårt ibland. Så länge man är sig själv kommer man gå långt och förhoppningsvis gillar folk en för den man är utan att man behöver lägga till någonting. 

Sen tänker jag mycket på en känd mening från RuPaul’s Drag Race,  “If you can’t love yourself now, how in the hell are you gonna love someone else? 

Se mer av William Reed och klicka hem något av hans konstverk här.
Kolla även in Reeds digitala utställning Yellow, Blue, Purple här.