thumbnail image
JÄRVEN FRÅN JÄMTLAND

Du kan mycket väl fråga dig hur en museichef som får 1,5 miljarder kronor att spendera på konst kan välja att avgå. Det har nu gått 5 år sedan Lars Nittve lämnade Hong Kong och återvände till Edsådalen i Jämtland. Artworks fick en pratstund med den före detta museichefen.

5 min read

För museidirektören Lars Nittve var det verkligen inget lätt bestluta att lämna den framstående rollen som chef för Asiens nya samtida museisatsning, M+. 

På M+ hade Lars det kinesiska smeknamnet "Lili-wei", vilket översätts "han som bygger viktiga saker". Men efter fem års uppbyggnad stod det klart att det skulle ta ytterligare en massa år innan den officiella öppningen skulle äga rum. Museet har än idag inte öppnat för allmänheten men enligt deras hemsida ska det ske någon gång under 2021. 

Efter fem år valde Lars att flytta tillbaka till Sverige, till skogarna i Jämtland.

”Jag är övertygad om att jag fattade rätt beslut. Eftersom öppningen av M+ försenats var det inte realistiskt att stanna ytterligare fem till tio år. Det kändes för länge för en gammal man som jag. Detta var en bra lösning.” 

Han kommer att fortsätta följa projektet som rådgivare. Men det är långt ifrån ett heltidsjobb. 

”Jag åker till Hong Kong regelbundet för att fungera som ett bollplank. Annars är jag i Edsådalen i Jämtland där min fru och jag nu bor. Jag kommer inte ta mig an några stora uppdrag eller gå med i någon ny organisation. På senare tid har jag njutit av skidåkning och tagit ledigt. Jag har funderat på att skriva lite mer framöver."

Efter 25 år i fyra olika länder med omfattande projekt i museivärlden kan Lars räkna sig som en av branschens tungviktare. Men trots hans framgång hade han inga större planer på att ge sig in i konstvärlden när han var ung.

”Jag arbetade först som skidinstruktör innan jag började studera på Handelshögskolan i Stockholm som jag hoppade av och började läsa konsthistoria. Jag gick från att vara lärare vid Stockholms universitet och skriva konstkritik till att bli kurator på Moderna Museet. Det var inte som att jag visste vad jag ville göra när jag var 16 år. ”

Lars tror att det finns en utmaning i de allra flesta länder med att få en yngre publik att intressera sig för konst, men påstår inte att han själv har svaret. 

”Över hela världen klagar folk på att vi i Sverige har låg kvalitet på vår konstundervisning i grundskolan och att det därför är svårt för barn att förstå allt det fantastiska som konstvärlden har att erbjuda, men jämfört med många andra länder ligger Sverige ändå långt fram. I Sverige har vi tillgång till riktigt bra museer och konstinstitutioner. Skolklasser gör regelbundet besök och det jobb som museer gör år efter år och har gjort i årtionden är oerhört viktigt.”

Det kanske viktigaste av dessa museer i Sverige är Moderna Museet i Stockholm, där Nittve tjänstgjorde som chef i nio år, från 2001 till 2010 - den maximala period som en chef vid det museet får sitta. 

Mycket har hänt under de 11 år sedan Lars lämnade jobbet på Moderna Museet. Besökarantalet har ökat (såklart bortsett från det senaste året) och antalet verktyg för att locka besökare har ökat exponentiellt tack vare den digitala förståelsen och teknikutvecklingen. 

”Det är en konstant ökning av antalet besökare på museer i världen. Det visar att konsten blir allt mer tillgänglig och att dess betydelse i vår vardag ökar. Allt handlar om den digitala utvecklingen. Om du jämför saker idag mot när jag började arbeta på Moderna Museet har de förmodligen tre gånger så många besökare. Tillgänglighet till bilder och information är så mycket större. Du behöver inte köpa en dyr konstbok för att lära dig om konst. Idag utbildar sig människor genom informationen de hittar på webben. Du kan ta del av konst och förbereda dig inför ditt besök på ett helt annat sätt."

Med fler digitala verktyg blir konst också mer tillgänglig för människor som inte finns precis runt hörnet. Utvecklingen gör det nu möjligt för publiken att sitta hemma och se konsten på sina digitala enheter. Lars själv är inte ett stort fan av teknikutvecklingen, men han anser att det är oundvikligt att nya lösningar att ta del av konst kommer att fortsätta växa fram. 

På M+ arbetade Lars och hans team också med den digitala aspekten av museet för att förbättra besökarnas upplevelse med hjälp av smarta webbplatser och appar. Han säger att de vill sträva efter att ge alla valet att lära sig på sitt eget sätt. 

”Vi vill att folk ska komma förberedda, eller åtminstone med lite bakgrund innan de besöker utställningarna. Det handlar om att skapa möjligheter för människor att lära sig mer om vad som finns i museet på ett sätt som inte får dem att känna sig dumma. Vissa vill gå med en guide, andra vill förbereda sig hemma genom att läsa online. Andra laddar ner appar eller tittar på videor av artister som pratar om sina utställningar. Nyckeln är att människor inte kan bli glada över saker som de inte vet finns."

Googles egna konstinitiativ, Google Arts & Culture, som bland annat gör det möjligt för användare att besöka museer, utställningar och zooma in i detalj på enskilda verk som visats på museer runt om i världen är inte något Lars vill kommentera ännu. Men Lars är inte rädd för att Googles konstprojekt får museets besökare att stanna hemma framför datorskärmar istället för att komma till museerna. 

”Det finns ingen risk att människor går mindre på museer på grund av det. Snarare ser vi det motsatta. De som inte har vågat sig till  museer tidigare kan ha fått ett ökat intresse nu när de har fått en smak av museet via sin mobiltelefon.”