thumbnail image
FÄRGDIRIGENT PÅ HAVETS BOTTEN

Yvonne Walther är konstnären som med havet som outsinlig inspirationskälla vill sprida kunskap och väcka känslor. Havet är djupt - så låt oss dyka ner i Yvonnes värld av forskning, färgexplosioner och vågskum.

5 min read

Yvonne Walther är konstnären som kallar konsten för sitt privilegium. Yvonnes heltidsjobb är som skärgårdsutvecklare och hon har tidigare arbetat som marinbiolog och dykare. Hon målar på fritiden men har haft ett flertal utställningar, och genom sina motiv på havet vill hon väcka engagemang och känslor. 

“Jag har så många motiv med anknytning till havet som jag vill måla. Jag kommer aldrig sluta inspireras av havet. Det är många som frågar mig: hur kommer du på vad du ska måla? Men med havet som inspiration är det absolut inget problem för mig att hitta inspiration.”

"På kvällen när luften är sval" (2020)

När jag får tag på Yvonne sitter hon i bilen. Hon är på väg mot Helsingborg för att hänga sin nya utställning Havsblått. Utställningen ska hängas på Greenhaus, ett kontorshus i det nya bostadsområdet H22 i Helsingborg.  

“Jag älskar att ställa ut på platser som ursprungligen inte är avsedda för konst för då har man har möjlighet att nå ut till en bredare publik. Jag är med i Helsingborgs konstförening, en jättebra konstförening, och genom dem fanns möjligheten att ställa ut på H22.”

Yvonnes konst är i princip enbart fokuserad kring havet och hennes målningar drar både mot realism och mot det abstrakta. När hon målar abstrakt jobbar hon ofta med tekniken alkoholbläck. 

“Med alkoholbläck jobbar jag på syntetiskt papper och färgerna blir mycket starkare än om man till exempel jobbar med akvareller. I en akvarell så stjäl pappret en del av dina pigment men med alkoholbläck ligger allting kvar på ytan. Det är en väldigt rolig teknik att jobba med. Det är skönt att släppa taget och med den tekniken så blir man lite av en färgdirigent, man släpper loss färgerna och så försöker man dirigera dem till den plats man tycker att de passar på. Färgerna är lite som en orkester, det är de som spelar och jag är bara den som försöker hålla ordning.” 

Ett av Yvonnes verk gjort i tekniken alkohol-bläck.

Förutom den starka färgen i Yvonnes tavlor så har hon en ambition att väcka känslor och öka medvetenheten om haven genom sin konst. 

“Havet lämnar ingen oberörd. Det är vackert, men för vissa också lite okänt och skrämmande. Framförallt är det så otroligt mångsidigt, det finns allt från mikroskopiska djur och alger som jag gillar att förstora upp och måla, till stora däggdjur som späckhuggare. Färger och former ger mig en stor frihet att skapa. Det finns också en stark berättartradition kopplad till havet med myter om havsfolk och varelser, både snälla och elaka. Kort sagt så kan jag kombinera vetenskap och fantasi på ett härligt sätt i mitt måleri.”

Apropå vetenskap så har Yvonne sin bakgrund som marinbiolog och när jag researchar henne inför vårt möte ser jag att hon har skrivit ett inlägg på sin blogg om kopplingen mellan forskning och konst. 

Vad ser du för kopplingar mellan konst och forskning?

"Jag tycker det finns otroligt mycket likheter mellan dem båda, bland annat kreativiteten och nyfikenheten. Det finns också en koppling till teknik. För konst är också väldigt teknisk. Vad kan materialet göra för dig? Jag jobbar med flera olika material, med metall och akrylfärg bland annat och varje material har ett unikt uttryckssätt som jag kan använda. Att måla havet, det är jättemycket teknik. Till exempel; hur bildas vågorna, hur bryts en våg upp och vilket skum får den då? Jag kan studera det skummet i timmar, för det finns en matematisk formel bakom den som även spelar in när man målar den. 

Jag tror också på konsten som ett insteg till att bli mer medveten om olika frågor som forskningen också belyser. Jag vill ju väcka känslor med min konst för jag tror man lär sig saker bäst när man får känslor.

Uppenbara skillnader är väl att vetenskap ska vara applicerbar, mätbar och är mer exakt medan i konsten kan man ta ut svängarna. Om jag skulle försöka replikera en tavla som jag har målat förut så blir den inte likadan och det är ju det som är charmen med konsten som jag ser det. Konsten är ju friare och mer kreativ, vetenskapen är också kreativ men mer inramat kreativ."

"Jellyfish on gold" (2018)

Sista frågan. Du har en ambition att både som konstnär och marinbiolog/skärgårdsutvecklare bidra till att fler människor blir medvetna om havet och dess betydelse. Vad är det viktigaste som du vill förmedla om havet/Östersjön men också vad kan vi alla bidra med för att göra havet till en bättre plats? 

“Det viktigaste är att förmedla hopp - hopp om att vi kan förändra vårt beteende och skapa en hållbar framtid. Media förmedlar en hopplöshet som jag vill motverka. Jag vill väcka nyfikenhet och vilja att lära sig mer om havet. Just i övergången mellan konsten och vetenskapen tror jag att kunskap och känsla möts.”

Två snabba med Yvonne Walther

Vilka konstnärer inspireras du av?

“En klassisk konstnär jag inspireras av är Gustav Klimt. Jag inspireras av hans arbete med metall då jag också jobbar en del med metallfärger. Det finns jättemånga duktiga, historiska konstnärer såklart, men jag inspireras även mycket av lokala konstnärer.”

Har du några projekt framöver?

“Jag har en utställning som har blivit uppskjuten på grund av av pandemin. I den utställningen går jag in på olika problem i havet. Utställningen heter Omgivande hav eller Ambient Ocean. Jag ska ha den på Galleri Kvis i Svedala men datum är inte satt ännu. Men om det är någon som vill ha en utställning om havet och havets stora frågor så är det bara att höra av sig till mig!” 

Yvonne med ett av sina verk

Vill du ser mer av Yvonne kan du kika in på hennes Artworkssida, instagram eller hemsida