
Alexandra framför verket Untitled (Night Palms). Foto: Daniel Camerini/Misschiefs
Hej Alexandra! Jag tyckte väldigt mycket om din utställning “We met at a square and created a circle” som visades på Misschiefs under januari. Utställningen innehöll en känsla av hemtrevlighet och sensualitet som jag verkligen uppskattade. Vad kommer namnet på utställningen ifrån och vill du berätta lite om processen bakom utställningen?
- Namnet är från en titel jag har har haft sedan tidigare, från en text jag skrev, från en idé jag hade till en utställning som aldrig blev av. För-arbetet med utställningen skedde mest i Italien, de flesta målningar gjordes där då jag arbetade i min studio i Bergamo under några intensiva månader. Sedan kördes alla verk i en liten bil från Italien till Sverige. När jag anlände till Misschiefs strax innan jul hade jag ingen klar idé över hur utställningen skulle se ut, jag hade dock en stämning och känsla som jag ville förverkliga och förmedla. Utställningen och många av verken växte fram på plats eftersom det är så jag behöver och tycker om att arbeta och jag hade den fantastiska möjligheten och få göra just det.

Windows, 2021. “We met at a square and created a circle”, Misschiefs. Foto: Daniel Camerini/Misschiefs

“We met at a square and created a circle”, Misschiefs. Foto: Daniel Camerini/Misschiefs
När jag kom in på din utställning på Misschiefs så uppfattade jag en doft, en parfym, som gav en extra dimension. Spelade mitt luktsinne mig ett spratt eller kan du avslöja vilken doft som användes på utställningen?
- Det kanske var blandningen av människorna som var där, kanske dammet som färdades från Bergamo till Stockholm, kanske var det en förnimmelse från en svunnen tid eller kanske var det doften som ursprungligen var menad att omge utställningen; tvättmedlet Marsiglia.

Carpet, 2022, “We met at a square and created a circle”, Misschiefs

“We met at a square and created a circle”, Misschiefs
“With returning symbols that symbolise emotions rather than subject” skriver du på din Artworksprofil. Vilka känslor är närvarande i “We met at a square and created a circle”?
- En känsla av öppenhet, glädje, gemenskap, förståelse och befrielse.
I dina verk är cigaretten, palmer, ansikten, månen & solen och kvinnokroppar återkommande motiv. Vad symboliserar dessa motiv för dig?
- Cigaretten och dess rök handlar nog mycket om dess förgänglighet men också om något slags; jag gör vad jag vill när jag vill. Kvinnokroppen är där, den är inte till för någons blick, den bara är utan lov att be om att få vara, men den förmedlar det fria och det självständiga. Palmen är så reproducerad, den symboliserar bland annat ett idealiserande om en dröm om paradiset samtidigt som dess blad kan uttrycka så mycket karaktär; precis som händer och hår. Havet, solen och månen blir som karaktärer som ger och tar, ett poetiskt tillstånd och en stund i tiden.

Fido Smoking, 2020
Vilken är din favoritfärg, i din konst, alternativt din personliga favorit eller överlappar de?
- Färg i form och sikte, färg i känsla och tid, färgen den förändras när färgen sen tar vid.
Du jobbar både från Italien (Bergamo) och i Stockholm. Vill du ge oss en bild av staden Bergamo och vad har de olika två städerna gett dig i ditt skapande i form av inspiration/stämningar etc.?
- I Bergamo lever jag lite som en eremit, allt går i en väldigt lugn takt och bruset är långt borta, bland berg, toppar och dalar. Kyrkklockor som slår och ett språk jag ännu inte behärskar. Öppna fönster och gardiner som svajar. I Bergamo kan jag fokusera, isolera och observera. När jag är i Stockholm är det som att jag går på en annan sorts energi, här har jag möten och människor nära runt omkring. Jag tycker om den blandningen, ibland behöver jag lite av det ena och sedan av det andra.

Golem, 2021. Foto: Daniel Camerini/ Misschiefs
Du har bott i Nederländerna och pluggat på Rietveld. Hur var den upplevelsen och hur var utbildningen? Vad lärde du dig där?
- Jag lärde känna några av de människor som fortfarande betyder mest för mig i livet. För mig var den tiden en tid av utmaningar, både hårda och mjuka. Men det var efter Rietveld jag började måla och hittade mitt sätt att arbeta, det tog något år och har sedan dess varit en ständig utveckling.
Du har inlett ett samarbete med Dusty Deco och gjort två mattor. Vill du berätta lite mer om det samarbetet?
- Det är en kollektion handtuftad mattor, ett motiv och två olika färgkombinationer och storlekar. Ett väldigt roligt samarbete, jag ser fram emot att göra mer tillsammans i annan form och skepnad.
Har du några kommande konstprojekt framöver? Hur ser året ut?
- Jag kommer pendla mellan Italien och Sverige. Jag har en grupputställning i Sverige inplanerad och en i Italien och så har jag några roliga projekt och samarbeten som ännu inte blivit släppta. Tankar om väggmålningar och texter i tryck.
Slutligen, Vem och vad inspirerar dig?
- Två låtar: Миллион алых роз (Million scarlet roses) av Alla Pugacheva och Jag bor i en kappsäck av Blues Annika. Solen och havet är min inspiration.
Alexandras instagram: @karpilovski

In the Dawn of the Night, 2020