thumbnail image
KERAMIK Á LA BLACK METAL MED HAIDAR MAHDI

Vi träffar Haidar Mahdi mitt under hans utställnings förberedelser hos Nitty Gritty under Artweek i Stockholm.

7 min read

Berätta lite om din bakgrund! Hur hamnade du på konstnärsbanan?

Jag är från Karlshamn i Blekinge och gick Estetprogrammet på gymnasiet där jag läste bild och testade keramik för första gången. Jag tyckte direkt att det var superkul! Det var mycket enklare att göra saker tredimensionellt än att försöka måla då det lätt blev platt. Det var verkligen en wow-upplevelse när jag upptäckte keramiken och därefter gick allt i ett: jag gick på Capellagården på Öland och sen blev det Konstfack. 

När jag började på folkhögskolan var det som att jag gick på moln hela tiden. Jag var ung och kunde jobba helt med keramiken och det var en mäktig känsla. På Konstfack växlades den känslan upp och jag började redan känna mig som en konstnär där. 

Jag hade en rätt naiv inställning när jag var ung som sakta började brytas ner med åldern. Desto mer jag lärde mig och upplevde desto tydligare blev det att det inte bara är något man är, utan någon man hela tiden får sträva efter att vara. Det räcker inte att bara göra schyssta eller konstiga grejer som uppmärksammas, utan med åldern förstår man att det handlar om mycket mer än så. 

Vad hade du gjort ifall du inte blev konstnär?

Jag hade kanske varit en svetsare eller något!

Haidar Mahdi

Det är stor kontrast mellan dina projekt; ibland är det färgglatt, lekfullt och mjukt medan det i andra fall är svart och vitt, strikt och hårt. Vad inspirerar dig och den här kontrasten?  

Under tiden på Konstfack gjorde jag någon slags revolt mot den stela, vita och finslipade miljön genom att skapa tramsiga och kitschiga skulpturer. Jag hade inget intresse av att göra någon slick eller snygg design som passade in. Sen helt plötsligt blev den typen av skulpturer som jag höll på med rumsrena vilket gjorde att mitt intresse försvann lite. 

Jag inspireras väldigt mycket av materialet i sig. Det finns oändliga möjligheter som aldrig tar slut vilket är bra då jag kan ha rätt dåligt tålamod. Jag kan tröttna snabbt på mina ideer och då är det bra att kunna experimentera fram nya. 

På den mer privata sidan inspireras jag mycket av Black metal. Det är en sida som jag inte riktigt tänkte att jag kunde införliva eller göra någonting utav. Den subkulturen är väldigt inspirerande med musiken och hur folk är där. Det är en frihetskänsla på något sätt som gör att jag kan slappna av i mig själv och jag hämtar mycket kraft från den. Jag kan fortsätta med min konst och behöver inte snegla på någon annan vilket kan vara svårt att komma ihåg ibland. 

Haidars utställning hos Blås & Knåda Stockholm.

Spelar du musik också?

Nej, jag spelar inte utan lyssnar bara. Black metal är en riktig genväg till mina känslor och det är jag väldigt tacksam över att ha. Jag har varit en del i Berlin där de kör stenhårt på techno vilket fungerar som en genväg det med. Folk kan genom musiken få leva ut på klubbarna utan att känna sig dömda eller ifrågasatta. Det finns så mycket glädje i den frigörelsen och det är en härlig kraft att dela den upplevelsen med andra människor. 

Hur tacklar du ett nytt konstprojekt?

Jag har märkt på senare dar att jag är väldigt känslobaserad. Om jag inte känner för någonting har jag jättesvårt att göra det. Det är lust och vaga bilder som det handlar om. Jag får en känsla av att jag vill skapa något som är blött till exempel och medan jag skapar den skulpturen leder det mig till nästa skulptur. Det är i själva processen allt händer och det kan vara svårt att bara vara följsam och associera hejvilt men det är precis det som behövs. 

Jag är väldigt nyfiken och stannar sällan på samma plats för länge. Det är både på gott och ont men det driver mig framåt. Sen tycker jag att det är ganska gött att kunna pendla det här spektrat där både det mörka och det färgglada finns... När jag är i det ena vill jag över till det andra. 

Nämn ett projekt som du tycker extra mycket om!

Jag tycker att alla projekt har varit givande på sina sätt då alla har varit något jag velat testa, men Interaction XXX hade något extra. Det blev som att knyta ihop säcken och öppna en helt ny dörr för mig i hur man kan presentera keramik och involvera andra konstnärer och medium för att skapa en upplevelse kring själva konsten också. Det känns superkul för att arbetet blir ännu bredare nu.

Interaction XXX

Har du något konstverk som du håller extra kärt?

Flax. Den blev till på ett så himla härligt sätt som inte går att imitera. Botten av verket är gjord för en grej och toppen är gjord för en annan. Trots det gifter de sig samman väldigt fint, och det är magiskt på något sätt! Det fanns ingen tanke i att de här delarna skulle passa ihop och ändå gör de det. Den är väldigt ärlig också vilket är varför jag tycker om den så mycket. 

Flax, 2016 - Haidar Mahdi

Vilka är de tre bästa egenskaperna man kan ha?

Människor som bara är sig själva är gött för de gör att man själv vågar vara lite tuffare. Sen tycker jag om människor som är uppmuntrande och helt osjälviskt vill andra människor väl. Det är också bra när man är rak och tydlig, vissa tycker att det är otrevligt men jag tycker bara att det blir enklare så.

Vad är roligast med att vara konstnär?

Det är att jag bestämmer helt och hållet över min egen tid. Det är nästan ovärderligt även om det såklart kan ha en baksida också. 

Vad är konsten till för?

Mycket. Allt. Det är till för att beskåda och för att skapa mötesplatser. Det får människor att tänka, det är till för att känna. Det är inbjudande och bortstötande. Det kan vara allt från en prydnad till något väldigt politiskt. Konsten är och ska vara fri vilket är oerhört viktigt för samhället.

Verk av Haidar som ställs ut på Nitty Gritty under Stockholm Artweek.

Har du märkt av några förändringar inom konstscenen under tiden du varit verksam?

Det verkar som att den blir allt mer närvarande på många olika platser. Konstnärer gör lite mer olika saker även om de fortfarande håller sig inom sitt medium. Jag tror att konstnärer vågar lite mer helt enkelt och kan stå på sina egna ben på ett sätt som varit svårare innan. Sen är jag ingen konstexpert utan det är bara min observation.

Vad jobbar du på just nu och vad har du aktuellt framöver?

Just nu jobbar jag med en utställning på Nitty Gritty. Det har varit lite av en uppstartssträcka att komma igång efter Corona-vakuumet så den är väldigt spretig kan man säga. Jag har testat en massa olika saker för att se vad som väcks i mig och det är det vi kommer se i utställningen. 

Under 2022 ska jag ställa ut på Varbergs Konsthall och det blir en jättestor soloutställning vilket kommer bli kul. Utöver det vet jag inte riktigt och är öppen för samarbeten!

Se mer av Haidars konstverk på hans sida här!