En natt på Louvren: Leonardo Da Vinci
I samband med 500-årsminnet kan vi nu se den enorma da Vinci-utställningen som visades på Louvren. Utställningen har hittills haft över 1 miljon besökare. Nu har den filmats nattetid utan publik, för att skapa en exklusiv guidad tur till biobesökaren. Ett unikt tillfälle att beskåda målningarna på nära håll. Just måleriet står i centrum, och hur han återskapade världen – ”måleriets vetenskap” – som han kallade det. Louvrens kuratorer är expertguider.
”Den fantastiska genomgången av 160 verk, bestående av både målningar, teckningar och anteckningsböcker, visar hur den stora konstnärens hand och hjärna är i ständig rörelse. /…/
Utställningen tar oss rakt in i hans tidiga karriär som lärling i ateljén hos målaren och skulptören Andrea del Verrocchio, en florentinsk stjärna och stjärnmakare vars verk nu finns i National Gallery of Art i Washington. Och i mitten av salen står – förvånansvärt nog – ett av Verrocchios stora verk, den stora bronsstatyn ”Kristus och Sankt Thomas”, lånad från Orsanmichele i Florens. Och runtom på väggarna ett dussintal små målade draperiskisser. Vissa är av Verrocchio, mästaren; några av Leonardo, eleven. Kan man se vem som gjorde vilken? Förmodligen inte, och det kunde ingen under deras samtid heller. /…/
Leonardo arbetade uppenbarligen ständigt med Mona Lisa ända till slutet, liksom han gjorde andra målningar som ”Sankt Hieronymus,” här lånad från Vatikanen. Man kan se ”Hieronymus” som antingen en oavslutad målning eller en väldigt bearbetad skiss. /…/
Reflektogrambilder av målningar och uppförstorade skisser som både ingår i och saknas i utställningen finns utställda överallt i salarna, och vittnar om det forskningsarbete som under 10 år föregått utställningen. Ännu viktigare är att kuratorerna har kompletterat denna fotografiska information med dussintals av konstnärens förberedande teckningar, organiska bevis på hans arbetsintensiva kreativa metod.
Kort sagt, vi ser Leonardos hand och hjärna i verksamhet. Och vi ser honom konstant sökande i en sal som ägnas åt hans experimentella vetenskapliga arbete, som han själv ansåg var hans viktigaste prestation, den prestation han ville bli ihågkommen för.”
– Holland Cotter , New York Times
Biljettpris: 120 kr (90 kr under 25 år). Köp biljetter på Bio.se eller direkt i bions kassa.